Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het

Help

Je petitie promoten

Je petitie met de hele wereld delen

Met een online petitie kun je jouw boodschap in een mum van tijd met oneindig veel mensen delen. Het is simpel -- hoe meer je jouw petitie deelt, hoe meer ondertekenaars je krijgt. Hieronder vind je de beste manieren om je petitie te delen. De kans dat mensen in actie komen is groter als ze de oproep herhaaldelijk zien. Daarom is het beter om de onderstaande strategieën te combineren.

E-MAIL IS JE BESTE VRIEND

E-mail is de belangrijkste manier om mensen bij je petitie te betrekken. Het is de ruggengraat van het succes van Avaaz -- door de jaren heen hebben meer mensen Avaaz-petities ondertekend nadat ze door een bekende werden gemaild dan om het even welke andere manier van communicatie. Via e-mail kun je mensen het hele verhaal vertellen i.p.v. in een beknopte versie van 280 tekens.

SOCIALE MEDIA KUNNEN JE PETITIE VIRAAL MAKEN

De gemakkelijkste manier om je petitie te delen is erover posten op Facebook en Twitter. Wat Twitter betreft -- gebruik in je tweets de Twitternaam van je doelpersoon zodat die je bericht sneller ziet. Als de burgemeester van je stad het doelwit van jouw petitie is, gebruik dan diens Twitternaam. En gebruik trending hashtags of gerelateerde hashtags zodat mensen met gelijkaardige interesses je tweet zien. Vraag ook aan die ene vriend met tien keer zoveel volgers als jij om jouw petitie te re-tweeten ;)

DOE MEE AAN ONLINE DISCUSSIES

Er zijn veel manieren om informatie op het internet te plaatsen. Schrijf erover op jouw blog of de blog van iemand anders -- je kunt daar meer details geven, meer zelfs dan in een e-mail, omdat iedereen die een blogpost leest die specifiek heeft uitgekozen. Maak de informatie persoonlijk door links, grafieken, toeters en bellen toe te voegen. Misschien is er een organisatie die bereid is om je petitie op hun website posten. En als er een nieuwsbericht online staat over het probleem, overweeg dan om een link naar je petitie in het commentaar-gedeelte te plaatsen -- zowel lezers als de journalist kunnen je petitiepagina dan bezoeken en kennismaken met jouw campagne.

PRODUCTIEF UITSTELGEDRAG

We doen het allemaal weleens: uitstelgedrag vertonen terwijl we eigenlijk hard aan het werk moesten. Bijvoorbeeld door de updates van onze contactpersonen op Skype (of elders) te lezen om te zien wat zij zoal te melden hadden. Plaats je petitie in jouw updates. Het is een goede manier om het uitstelgedrag van jouw contactpersonen in iets nuttigs om te toveren ;)

VIND JE DOELGROEP OP FORA EN LIJSTEN

Een deel van de uitdaging bij het verspreiden van je petitie is mensen vinden die het onderwerp belangrijk vinden. Hoe vind je mensen die zich betrokken voelen en bereid zijn jouw petitie met hun kennissen te delen? Denk na over de plekken waar deze mensen zich verenigen, zoals e-maillijsten waar andere geïnteresseerden op kunnen staan (van een organisatie, sportteam, beroepsvereniging, enz.). Webfora, of sites waar mensen een bepaald onderwerp bespreken, zijn ook slimme plekken om te zoeken. Je kent waarschijnlijk niet iedereen op die lijsten, maar dat is juist goed -- mensen bereiken die je nog nooit hebt ontmoet maar die geïnteresseerd zijn in jouw zaak is fundamenteel voor de groei van je petitie.

... en natuurlijk ...

BLIJF GEFOCUST OP JE PETITIE!

Goede ideeën verkopen zichzelf. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar de beste manier om jouw petitie onder de aandacht te brengen is door een supersterke petitie op te stellen. Het is cruciaal om je petitie te verspreiden in het begin, maar je petitie zal pas echt aan kracht winnen wanneer mensen die je niet kent ze beginnen te delen met hun eigen netwerk. Kleine dingen zoals de titel verbeteren, een gevatte tweet bedenken ter aanbeveling voor ondertekenaars of een krachtig beeld kiezen, kunnen een groot verschil maken. Wees niet zo perfectionistisch dat je het momentum voor jouw onderwerp mist, maar blijf nadenken over manieren om je petitie te verbeteren.